Kontoristgatan 4
247 70 Genarp, Sverige
GLF Genarp
GLF Träab
GLF Słupsk
GLF Mielec
GLF Mielec/Czermin
GLF Koszalin
INNOVATION MED GLF – HUSQVARNA-CASET
GLF:s samarbete med Husqvarna är verkligen packat med innovationer. Den senaste produkten som tagits fram monteras på fabrik utan verktyg, levereras i platta paket och packas med motorsågsklingor som fraktas till USA.
GLF:s samarbete med Husqvarna är verkligen packat med innovationer. Den senaste produkten som tagits fram monteras på fabrik utan verktyg, levereras i platta paket och packas med motorsågsklingor som fraktas till USA.
Samarbetet för innovativa hållbara förpackningslösningar mellan Husqvarna och GLF började för drygt tio år sedan när Stora Enso hörde av sig och behövde hjälp med bättre specialpallar för åkgräsklippare för Husqvarnas räkning. GLF utvecklade en bättre pall än den de fått från en annan leverantör och ganska snart ville Husqvarna också ha en bättre emballagelösning än den de haft tidigare (som var gjord av kartong). GLF utvecklade då en ihopfällbar trähäck med sträckfilm som gjorde det lättare att packa produkterna, med mindre materialåtgång än tidigare och som gjorde förpackningsprocessen betydligt enklare för förpackningspersonalen.
Vi åkte upp till Husqvarna och ställde oss vid produktlinjen för att se hur det gick till när de packade.
– Vi åkte upp till Husqvarna och ställde oss vid produktlinjen för att se hur det gick till när de packade. Därefter drog vi igång produktutvecklingen, det var en spännande process. Husqvarna kände inte oss tidigare och vi kände inte dem. Vi hade många möten med Husqvarna, ett tag bodde vi nästan där. Idag är de vår största kund, säger Per-Ola Hoff, innovationschef på GLF.
Den specialanpassade lösningen utsågs till ”bästa innovation” av Husqvarnas koncernledning samma år.
Det finns en miljöaspekt i detta som är viktig
– Trähäckarna består av fem detaljer till skillnad från tolv som deras tidigare lösning hade, vilket ökar förpackningstakten avsevärt. De är också anpassade för returanvändning – det är alla produkter vi tillverkar, även om de i vissa fall initialt ses som engångsprodukter. Innovativa hållbara förpackningslösningar. Miljöaspekt av innovativa hållbara förpackningslösningar är viktig inte bara för oss utan också för våra kunder.
När Husqvarna 2020 sökte en ny produkt för att underlätta transporter till USA vände de sig återigen till GLF. Den här gången handlade det om motorsågskedjor, som tillverkas i Husqvarna och som därefter skickas till olika delar av världen för montering i olika maskiner.
– Första bedömningen handlar alltid om ifall projektet i fråga är något vi kan och vill göra. Man kan inte göra allt. Vår erfarenhet är viktig och vi hade kunskap och erfarenhet av liknande projekt, material som passar, lämpliga underleverantörer, osv. Och hög kapacitet. Förutsättningarna var gynnsamma.
Husqvarna hade en återanvändbar produkt i plast, en plastreel, som skickades fram och tillbaka till en fabrik i Polen för att göra samma jobb som nu skulle göras över Atlanten. En returlösning från USA skulle inte vara hållbar, varken ekonomiskt eller miljömässigt med tanke på den långa transporten.
Vårt förslag var monterings- och demonteringsbart utan verktyg eller lim och kunde levereras i platta paket vilket är en miljömässig fördel.
– När de tog kontakt med mig ställde jag ett antal frågor. Vill ni returnera produkten? Montera själv? Kan ni lagra stora volymer? Vilka volymer kommer ni behöva? Därefter tog jag fram två olika förslag som svarade mot deras behov och önskemål, en pappbaserad lösning samt en träbaserad lösning som var en utveckling av en träturbin för plastslang ursprungligen framtagen för en annan kund. Vårt förslag var monterings- och demonteringsbart utan verktyg eller lim och kunde levereras i platta paket vilket är en miljömässig fördel.
Husqvarna fick också in förslag från en annan leverantör, i wellpapp. De sammanställde och utvärderade de olika möjligheterna och fastnade efter ett antal möten för Per-Olas lösningsförslag. GLF tog fram prover på de båda bidragen och skickade dem till Husqvarna, så att de skulle kunna känna och klämma på produkterna.
Det stod klart att lösningen på problemet hittat rätt.
Nya möten följde, exakta mått togs fram och nya prover levererades till Husqvarna för testning i maskinen de var tänkta att användas i. Det stod klart att lösningen på problemet hittat rätt Kedjor rullades på trätrummor och skickades till USA, för testning i fabriken där. En provserie på 100 exemplar togs fram, packningsprover genomfördes.
Efter feedback gjorde vi några förändringar
All feedback samlades in – från organisationen internt och från fabrikerna i Husqvarna och från USA samt från transportörerna, vilket är en viktig aspekt. Stapling, lastsäkring, tyngd – mycket ska stämma. Det allra mesta stämde perfekt.
– Efter feedback gjorde vi några förändringar – det blev t.ex. fem plywoodstickor istället för fyra. Vi förde också en dialog om var produkterna ska tillverkas, hur de ska packas, vilken kvalitet vi ska ha i virket, osv. Parallellt pågår nämligen också en egen intern produktutveckling på GLF som kunden inte är inblandad i, även om det naturligtvis är kunden som sätter förutsättningarna.
Därefter skickades produkten för testning, vilket alltid är fallet med nya produkter. Kompressionstestning, stöttestning, droptestning – helt enkelt tester för att utvärdera om produkten håller för det den är ämnad för. Ibland är det GLF som beställer testerna, ibland är det kunden, det varierar. Dessa tester sker på en extern testanläggning och resultatet hamnar svart på vitt i ett testprotokoll.
– Faller testerna väl ut är man väldigt nära en färdig produkt.
Det är en trygghet för alla inblandade.
De första serieleveranserna genomfördes efter godkända tester och kunden, i det här fallet Husqvarna, kunde därmed prova produkten fullt ut. Det täta samarbetet fortsatte. En sista ritningsgenomgång gjordes tillsammans, där varje liten detalj granskades för att säkerställa att produkten motsvarar det som överenskommits. I detta skede behandlades också ett antal dokument – innehåller produkten några farliga ämnen, var tillverkas den och av vem – och var kommer råvarorna ifrån? En s.k. PPAP (produktionskontroll) genomförs också – där allting kontrollmäts så att allting är 100% synkat.
– Så gick det inte till förut, men så är det idag. Visst innebär det mer arbete, men jag tycker det är bra. Större företag vill ha full kontroll på allt och efter alla dessa möten och genomgångar är båda parter helt insatta i och överens om alla detaljer. Det är en trygghet för alla inblandade.
Ett projekt för innovativa hållbara förpackningslösningar som detta sker i tätt samarbete med R&D och inköpsavdelning hos kund, samt GLF:s försäljning, produktutveckling och fabriker.
– Det sätts ganska tidigt ett pris, ett slags maxpris, som matchar kundens budget och GLF:s försäljning. Det är viktigt att kundens inköpsavdelning är involverad för att undvika att hamna i ett läge där man tagit fram en produkt som de inte kan betala för.
Kan man som vi i det här fallet skapa komprimerade produkter är det en jättefördel.
Affären är igång när det slutgiltiga kontraktet är undertecknat av båda parter, och det är oftast ganska sent i processen – efter att alla dokument gåtts igenom och PPAP är genomfört. När kontraktet är undertecknat kan produktionen gå igång, kunden kan alltså börja beställa omgående.
– I det här fallet beställde Husqvarna den första batchen direkt i april 2021, 5000 enheter. Hur stora batcher som beställs och med vilken frekvens kan variera, men en batch i halvåret är normalt. Större volymer vid varje produktionstillfälle är enklare för alla. Sen är allt emballage skrymmande, men kan man som vi i det här fallet skapa komprimerade produkter är det en jättefördel.
Det är tillsammans vi skapar innovationer
Innovationsarbetet på GLF är ett idéarbete där innovationsavdelningen samarbetar tätt med produktion, VD och eventuell underleverantör. Med de olika expertkunskaperna samlade under samma tak är GLF Packed with innovations.
– Det är tillsammans vi skapar innovationer och innovationer är det vi brinner för allra mest. Att hitta en lösning som gör skillnad för kunden, och som vi kan tjäna pengar på naturligtvis. Innovationer gör att kundens affär kan utvecklas men också att vi utvecklas. Gör man bara standardprodukter står man still och kommer försvinna till slut. Utveckling är viktigt och innovation är en del av vårt DNA, säger Per-Ola och lägger till:
– Husqvarna är bland de bästa jag jobbat med vad gäller innovationer. De är extremt duktiga. Vår relation handlar om att vi ser varandra som samarbetspartners och inte säljare och köpare. Det är ett framgångsrecept när det kommer till innovationer.